Dit pandemieprotocol is een toevoeging op het bestaande calamiteitenplan van Zorgbad Zonnewater. Hierin staat dat zwemmers en medewerkers het recht hebben om veilig in een accommodatie te verblijven en activiteiten te verrichten. Om de veiligheid van zwemmers en medewerkers te kunnen garanderen, zijn maatregelen genomen die in dit plan verder worden uitgewerkt.
Bij een pandemie worden de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden uit het calamiteitenplan voor medewerkers uitgebreid. Een speciaal pandemieteam wordt hiervoor aangesteld.
Pandemieprotocol
De heel bijzondere omstandigheden die het COVID-19 virus sinds januari 2020 met zich meebrengt, resulteerde in een tijdelijke sluiting van het Zorgbad van 16 maart 2020 – mei 2020. Dit ivm regeringsmaatregelen die we nu kennen onder de naam Lockdown en die verdere verspreiding van het virus moesten voorkomen.
Sinds medio april 2020 is het duidelijk dat het voorkomen van verdere verspreiding zal leiden tot vergaande en langdurige aanpassingen van de accommodatie en de bedrijfsvoering.
Voor de kwetsbare doelgroepen die Zorgbad Zonnewater ontvangt, moet veiligheid kunnen worden gegarandeerd.
Zonnewater wil met dit protocol toewerken naar een gefaseerde en verantwoorde openstelling van haar faciliteiten. Dit plan wordt voortdurend bijgesteld zolang dat nodig is. Afhankelijk van de versoepelde of strengere maatregelen van de regering.
Social distancing
De meest ingrijpende 1,5-meter maatregel is de Social distancing. Dat betekent dat we zwemmers/patiënten gedurende het gehele bezoek moeten spreiden en het contact tussen zwemmers/patiënten onderling en tussen medewerkers en zwemmers/patiënten moeten minimaliseren.
Als uitgangspunt vinden wij dat de voorwaarden en maatregelen waarop de beweegactiviteiten kunnen worden gedaan, helder en hanteerbaar moeten zijn voor alle medewerkers en zwemmers (tjes) en patiënten. Zo zal markering door plastic schermen worden aangegeven als 1,5 meter afstand niet gehaald wordt. Daarmee willen de bezoekersstroom naar en rondom de zwemzaal beheersen.
Verder wordt een aanvullend document met aangescherpte hygiëne- en veiligheidsmaatregelen opgesteld en het maximale aantal medewerkers per ruimte/dienst vastgesteld.
Handhaving van maatregelen
Zorgbad Zonnewater vindt het van groot belang dat de maatregelen ten aanzien van social distancing worden nageleefd.
Protocol Algemene Bepalingen
Zorgbad Zonnewater zal:
- Hygiëneregels hangen bij de ingang van sluisdeuren en die binnen herhalen.
- Regels voor zwemmers op de website plaatsen.
- Zorgen dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar kan houden door dosering en routering.
- Waar nodig voor persoonlijke beschermingsmiddelen zorgen (mondkapje, handschoenen, spatscherm). Die mogen volstrekt NIET gedeeld met anderen.
- Voor maximale hygiëne zorgen. Dat geldt voornamelijk voor toiletten, deurknoppen en andere contactoppervlakten die we continu desinfecteren.
- Een dag- en avondcoronaverantwoordelijke aanstellen en zoveel mogelijk werken in vaste teams.
- Het team uitgebreide instructie geven over de wijze van uitvoering van het protocol in de diverse ruimten van de accommodatie.
- Het team handvatten bieden om bezoekers te mogen aanspreken op ongewenst gedrag bij overtreding van de regels.
- De updates van het RIVM op deze afspraken zo snel mogelijk communiceren.
- Aanvullende voorwaarden stellen om een ouder met een kind (dus zonder broertjes of zusjes!!!) te laten komen.
- Geen handen schudden; hoesten en niesen in de ellenboog en papieren zakdoekjes gebruiken.
- Medewerkers verzoeken thuis te blijven bij één van de volgende klachten: neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°) en als een huisgenoot in de laatste twee weken positief is besmet.
Veiligheid & hygiëne voor medewerkers
Handhaving door medewerkers: Directie geeft rugdekking aan het team om zwemmers aan te spreken op het schenden van de regels en hen uiteindelijk de toegang tot de accommodatie te ontzeggen wanneer geen gehoor wordt gegeven aan de ingestelde regels.
Extra bescherming medewerkers: Zonnewater opent pas haar deuren als de veiligheid van het team is gegarandeerd. Het faciliteren van de veiligheid bestaat uit extra materialen zoals de kuchschermen, desinfectiegel en het gebruik van hygiënehandschoenen. Daarnaast worden werkruimten tussen zwemmers en het team afgescheiden
Er is een aparte personeelsingang via de EHBO-ruimte om medewerkers niet onnodig door de ontmoetingsruimte te laten lopen.
Er komt een aparte koffieautomaat voor medewerkers.
Cash-betalingen worden niet geaccepteerd.
Deuren waar zwemmers niet mogen komen, zijn afgesloten. De routing voor de medewerker wordt losgekoppeld van de zwemmersrouting.
Beheersen bezoekersstroom kinderenlessen
De onderstaande maatregelen gelden voor de kinderlessen en worden aangepast indien wij daarvoor de noodzaak zien, bijvoorbeeld als het gaat om afstand houden.
Het lesblok blijft 45 minuten. De lesduur bedraagt 30 minuten.
Routing ouders: Om de stroom van de ouders zo goed mogelijk te beheersen, brachten we routepijlen aan op de grond en leiden we iedereen zoveel mogelijk via eenrichtingsverkeer.
De markeringen van de 1,5-meter afstand zijn aangebracht. De capaciteit van de kleedkamers is voldoende. De kinderen krijgen een vaste kleedkamer met een even of oneven nummer om zich te verkleden. Zij worden door de docenten opgehaald voor de les.
De ouders kunnen met maximaal acht personen in de ontmoetingsruimte en de Elver-ruimte wachten. Zij mogen geen gebruikmaken van de koffieautomaat.
Ouders en kinderen nemen schoenen in een tasje mee naar de kleedruimte zodat zij na de les de accommodatie aan de Elver-zijde kunnen verlaten. Zo komen komende en vertrekkende ouders/kinderen elkaar niet tegen.
Het invalidentoilet blijft open voor gebruik.
Spreiding van zwemmertjes: We raden alle gebruikers aan om thuis de badkleding aan te trekken en naar het toilet te gaan.
Vijf minuten aan het begin en voor het einde van een tijdsblok worden de kinderen meegenomen naar de kleedkamers. Na het zwemmen kleden de kinderen zich aan in hun eigen kleedhokje. Tussen de verschillende tijdsblokken zit 15 minuten. Hiermee zal de toestroom beheersbaar blijven.
Naleving: per ruimte is een medewerker verantwoordelijk voor de naleving van dit protocol en het desinfecteren van handvatten en het toilet. Deze medewerker is goed herkenbaar en aanspreekbaar door zijn gele hesje
Beheersen bezoekersstroom volwassenen
Zonnewater vergroot haar capaciteit met 18 extra zwemtijden door de lessen in te korten van 60 minuten naar 45 minuten. Hierdoor vermindert het aantal contact- en wachtmomenten voor de zwemmers en patiënten in de accommodatie.
Onze accommodatie vereist het terugbrengen van het aantal zwemmers!!
Daarom bepalen we per tijdsblok het maximaal aantal zwemmers en communiceren dat via de site.
Spreiding van zwemmers: Ook hier geldt het advies om thuis de badkleding aan te trekken. De mobiele zwemmer hoeft zo in de kleedkamer alleen de ‘overkleding’ uit te trekken.
Vijf minuten voor het einde van een tijdsblok worden de zwemmers verzocht het zwembad te verlaten. Na het zwemmen kan men zich aankleden in een toegewezen kleedhokje waarna men direct het zwembad verlaat. Door de tussentijd tussen de verschillende blokken van vijf minuten komen de komende en vertrekkende zwemmers elkaar niet tegen. De zwemmers mogen niet eerder dan vijf minuten voor aanvang van de starttijd naar de accommodatie komen. Hiermee zal de toestroom beheersbaar blijven.
Routing: Om de bezoekersstroom zo goed mogelijk te beheersen, brachten we op de grond routepijlen aan en hanteren we daar waar kan eenrichtingsverkeer. De markering van de 1,5-meter afstand zijn aangebracht voor de balie en het toilet. De capaciteit van de kleedkamers volstaat. Nummers geven even of oneven aan om zo de toewijzing per hokje te vereenvoudigen.
De RIVM-regels sluiten koffiedrinken uit. De receptie en het invalidetoilet zijn wel bereikbaar. Op basis van de grootte van de ruimte wordt het aantal personen op 12 berekend Naleving: per ruimte is een medewerker verantwoordelijk voor de naleving van dit protocol. Deze medewerker is goed herkenbaar en aanspreekbaar door zijn gele hesje.
Zonnewater werkt toe naar gefaseerd en verantwoord opengaan. Iedere fase werkt een stap verder naar de reguliere situatie. Per onderdeel is beschreven voor welke fase deze geldt.
Fase 0 alles gesloten
Fase 1 Beperkte opening
Fase 2 Een volgende stap, verder met uitbreiding van doelgroepen
Fase 3 reguliere opening inclusief koffiedrinken
Fase 1: Beperkte openstelling
Zwemles: We starten met de kinderlessen
Fase 2: Een volgende stap in de openstelling
Beweegprogramma’s. We nodigen zwemmers in fasen uit en informeren hen over de 1,5-m maatregel en andere hygiëneregels. De groepsgrootte is afhankelijk van de vaardigheden van de (banen) zwemmers.
Zwemles: De kinderlessen worden in kleine groepen van acht kinderen gegeven waarbij de grootte van de groep wordt bepaald door de oppervlakte van het instructiegedeelte. We moeten 6 m2 per leerling hanteren.
Behandelingen. De fysiotherapeuten volgen de richtlijnen van de RIVM, de KNFG en de Zwembadbranche.
Fase 3: Reguliere opening inclusief koffiedrinken en dagbesteding/onderaannemerschap.
We breiden de beweegprogramma’s uit naar cliënten uit instellingen en WMO-cliënten.
De fysiotherapeuten en de zorgmedewerkers kunnen de zorgpatiënten (met beschermende maatregelen) behandelen.
Bericht naar de zwemmers bij opening zwembad
- Aanwezigheid max. 5 min vooraf;
- Huisregels zwembad;
- Regels RIVM (hygiëne/afstand/koffie);
- Verwijzing protocol;
Door met de bijbehorende beperkende maatregelen te openen, kunnen we naast de vertrouwde beweegactiviteit continuïteit aan ons team bieden om van daaruit continuïteit voor het Zorgbad zelf te creëren (investering voor de toekomst).